Wat is field service management? Waar kun je het voor gebruiken? In dit artikel helpen we je op weg als je met jouw organisatie field service management wilt gaan gebruiken aan de hand van zeven tips.
Tip 1. Bepaal je doelen
Begin met het definiëren van je doelstellingen. Wat hopen jullie te bereiken met field service management? Is het om de klanttevredenheid te verbeteren? Het aantal eerste reparaties verhogen? Operationele kosten verlagen? Als jullie je doelstellingen hebben bepaald, ben je klaar voor stap twee.
Tip 2. Breng je processen in kaart
Na het bepalen van je doelen is het goed om het huidige bedrijfsproces van begin tot eind in kaart te brengen. Zo kun je eventuele knelpunten of inefficiënte gebieden identificeren die met field service management kunnen worden verbeterd.
Tip 3. Betrek je personeel in het proces
Waar mensen samenkomen is het totaal aan perspectieven vaak een verrijking van het creatieve proces. Zeker door met een aantal van je personeelsleden om tafel te gaan zetten kun je een som krijgen die groter is dan het totaal van de delen. Je buitendienstmedewerkers zijn een essentieel onderdeel om alles soepel te laten verlopen. Zorg er daarom ook voor dat je rekening houdt met hun behoeften bij het kiezen van een field service management-oplossing.
Tip 4. Zet de verschillende oplossingen naast elkaar
Er er zijn veel verschillende partijen op de markt die software-oplossingen bieden voor field service management. Verdiep je daarom in de verschillende aanbieders en maak een vergelijking. Neem hierin naast de kosten ook kwalitatieve aspecten als features en reviews mee.
Tip 5. Maak een keuze voor een aanbieder
Kies een van de software-pakketten die op de markt is. Stel dat je voor Fieldbuddy kiest, dan is de volgende stap om deze goed te installeren en in de organisatie te implementeren. Dit kan een groot project zijn, dus zorg ervoor dat je een plan hebt en dat iedereen zoveel mogelijk achter de verandering staat.
Tip 6. Train uw personeel
De waarde van het pakket zal zich pas uiten als je medewerkers hier ook goed mee overweg kunnen. Om die reden dienen ze hierop ingewerkt te worden. Afhankelijk van de organisatie kan gekozen worden voor een of meerdere groepstrainingen, om mensen een op een in te laten werken of om mensen e-learnings te laten volgen. Zorg er in elk geval voor dat ze alle functies en voordelen van de field service management-oplossing begrijpen, zodat ze er optimaal gebruik van kunnen maken.
Tip 7. Evalueer na het implementeren
Nadat je de field service management-software (e.g., Fieldbuddy) in gebruik hebt genomen, is het belangrijk om de resultaten te monitoren. Aan de hand hiervan kun je evalueren of het de gewenste effecten helpt te bereiken. Is dit nog niet het geval, dan is het vaak mogelijk om het proces aan te passen.
Bron: Fieldbuddy